Wywiady i artyku造 o Megadeth


Dave cz這wiek, Mustaine artysta :: Pr鏏a ognia :: Thrash in Peace :: Godzilla kontra Megadeth :: S豉wny zesp馧 :: Podekscytowany rudy rydz :: Ig造 i szpilki :: Dar :: Megadeth - Ryzyko? :: Heroina rz康zi豉 mn i Megadeth :: Bohater :: Arogancki Amerykanin :: Spr鏏uj zaskar篡 Capitol Records :: Uk豉d Warszawski :: Znowu w siodle :: Ka盥y ma prawo do wyra瘸nia w豉snych opinii :: Twarz w twarz z... Megadeth :: Troch uderzy這 mi do g這wy

Ig造 i szpilki

廝鏚這: Tylko Rock 3/1998
wywiad z Dave'm Mustaine'm, rozmawiali: Jacek Le郾iewski i Wies豉w Weiss


By w doskona造m humorze. Pewnie dlatego, 瞠 trasa po Europie dobiega豉 ju ko鎍a. I jeszcze tego samego dnia, p騧nym wieczorem, po koncercie w katowickim Spodku, mia wraz z pozosta造mi kolegami z Megadeth odlecie do Londynu, a stamt康 do Stan闚. Do domu. Rozlu幡iony, jakby za godzin czeka豉 go prywatka, a nie wyst瘼 przed kilkutysi璚znym t逝mem, ch皻nie odpowiada nawet na do嗆 kontrowersyjne pytania. Chocia w豉軼iwie unikn掖 rozwa瘸 na bardziej dra磧iwe tematy, uciekaj帷 w anegdoty, dykteryjki, 瘸rty. Rozmowa mia豉 trwa pi皻na軼ie, mo瞠 dwadzie軼ia minut. Trwa豉 znacznie d逝瞠j. A jednak nie uda這 si poruszy wszystkich interesuj帷ych kwestii. Zw豉szcza 瞠 Dave Mustaine jest prawdziwym gadu陰 i potrafi na jedno pytanie odpowiada przez d逝gie minuty. Nie zwa瘸j帷 na to, 瞠 do momentu wyj軼ia na scen czasu coraz mniej.


Tylko Rock: P造t Cryptic Writings nagrali軼ie po strasznie drugiej przerwie. Od momentu powstania Youthanasia min窸y trzy lata...

Dave Mustaine: Wcale nie. Youthanasia ukaza豉 si w 鈍i皻a Halloween, 31 pa寮ziernika 1994 roku. Trzy lata mijaj wi璚 dopiero dzi [rozmowa zosta豉 przeprowadzona 31 pa寮ziernika 1997 roku - przyp. red.]. Natomiast Cryptic Writings wydali鄉y 17 czerwca. Min窸y wi璚 nieca貫 trzy lata. Prac nad Cryptic Writings zacz瘭i鄉y zreszt ju we wrze郾iu 1996 roku. A wi璚 odst瘼 mi璠zy ukazaniem si Youthanasia a pocz徠kiem sesji Cryptic Writings by nawet kr鏒szy ni dwa lata...

TR: Sk康 wzi掖 si pomys wykorzystania fragmentu nagrania "Needles and Pins" grupy the Searchers we wst瘼ie do utworu "Use the Man"?

DM: To nie by m鎩 pomys, a naszego mened瞠ra. To jemu przysz這 do g這wy, i m鏬豚y to by odpowiedni spos鏏 na otwarcie "Use the Man". Idea wykorzystania cudzego nagrania nie jest zreszt nowa. Ju kiedy zrobili鄉y co takiego - w utworze "Set the World On Fire" na p造cie So Far, So Good... So What! Pojawia si tam fragment wzi皻y z p造ty zespo逝, kt鏎y nazywa si the Ink Spots, ze s這wami."Nie chc, by z mojej winy sp這n掖 鈍iat". A dopiero wtedy wchodzili鄉y my, wrzeszcz帷, 瞠 chcemy podpali ten 鈍iat. Podobnie rzecz si ma z "Use the Man". Najpierw s造szymy faceta [Mike'a Pendera z the Searchers - przyp. red.], kt鏎y 酥iewa, 瞠 czuje si tak, jakby w jego cia這 wbito ig造 i szpilki. A zaraz potem zaczyna si nasz utw鏎, opowiadaj帷y o go軼iu, kt鏎y naprawd nie幢e podziurawi si ig豉mi [rzecz dotyczy narkomanii, tak瞠 narkoma雟kiej przesz這軼i samego Mustaine'a - przyp. red.].

TR: Opowiedz na przyk豉dzie albumu Cryptic Writings, jak pracujecie nad utworami Megadeth.

DM: Zwykle robimy tak. Spotykamy si, rozstawiamy graty i zaczynamy 鈍irowa. I jako wychodz nam z tego numery. Albo gadamy - o seksie, o imprezach, o szybkiej je寮zie samochodem, o r騜nych takich bzdurach. I podczas takiej rozmowy mo瞠 nam przyj嗆 do g這wy pomys na tekst. Chocia zdarza si te, 瞠 piszemy o rzeczach, o kt鏎ych nigdy nie rozmawiamy. A s i takie kawa趾i, kt鏎 dotycz kwestii naprawd dla nas wa積ych. Najcz窷ciej jednak 廝鏚貫m tekst闚 s po prostu... Raz jecha貫m na pr鏏 i wpad貫m w potworny korek Wiecie, po to kupi貫m samoch鏚, kt鏎y wyci庵a sto siedemdziesi徠 mil na godzin, 瞠by je寮zi szybko. A tu g闚no! Siedz sobie za kierownic mojego Mercedesa SL i w porywach posuwam do przodu z pr璠ko軼i dziesi耩 mil na godzin! Dosta貫m sza逝. Wiedzia貫m, 瞠 si sp騧ni, a ja nie lubi si sp騧nia na pr鏏y, bo gdy ja si sp騧niam, wtedy i inni zaczynaj przychodzi, kiedy im si podoba. Lubi by wcze郾iej ni reszta... Z tej mojej w軼iek這軼i zrodzi si tekst utworu "The Disintegrators"...

TR: Powiedzia貫 przed laty: "Pieprzy demokracj. W zespole demokracja nie dzia豉". Ale potem, w okresie Rust in Peace, wyzna貫: "Dawniej trzyma貫m wszystko w swoich r瘯ach. Ale to si zmieni這". Czy dzi w Megadeth panuje demokracja?

DM: Nie. To ju przesz這嗆. Rzeczywi軼ie, kiedy mawia貫m."Pieprzy demokracj". A p騧niej zmieni貫m zdanie i pr鏏owa貫m dopu軼i innych do g這su. I to nauczy這 mnie, 瞠 mia貫m racj m闚i帷: "Pieprzy demokracj". Gdy zbyt wiele os鏏 podejmuje zbyt wiele decyzji, wszystko si chrzani. Dzi ca豉 odpowiedzialno嗆 za Megadeth spoczywa na mnie. Oczywi軼ie wszystkie sprawy omawiam z kolegami. Chc zna punkt widzenia ka盥ego z nich na dan spraw. Ale ostatecznie to ja podejmuj decyzj. Nie znaczy to, 瞠 nie szanuj tego, co oni maj do powiedzenia. Dam wam przyk豉d. Ruszamy nied逝go w tras po Stanach. I trzeba wybra zespo造, kt鏎e b璠 otwiera造 nasze koncerty. Usiedli鄉y wi璚 dzi w autobusie i zacz瘭i鄉y przes逝chiwa kompakty grup, kt鏎e brali鄉y pod uwag. I co w陰czymy jak捷 p造t, Nick i Marty zaczynaj rycze ze 鄉iechu. Natomiast ja i Dave pr鏏ujemy im t逝maczy, 瞠 s to zespo造, kt鏎e mog przyci庵n望 na nasze koncerty nowych fan闚, a tak瞠 przyczyni si do tego, 瞠 trasa nabierze wi瘯szego rozg這su. Wiecie, na tras bierze si jaki drugi zesp鏊 po to, by przyci庵n掖 troch nowych fan闚, kt鏎zy niekoniecznie przyszliby pos逝cha ciebie. I zespo造, o kt鏎ych rozmawiali鄉y, moim zdaniem spe軟i造by t rol. Powsta豉 jednak taka sytuacja, i dw鏂h cz這nk闚 grupy za鄉iewa這 si s逝chaj帷 tych nagra i powtarza這, 瞠 ka盥y pieprzony kawa貫k brzmi dok豉dnie tak samo, a dw鏂h innych, czyli ja i Dave, widzia這 to zupe軟ie inaczej. Uzna貫m wi璚, 瞠 powinienem dowiedzie si, co my郵 na temat tych grup osoby spoza naszej czw鏎ki. I pu軼i貫m te p造ty jeszcze kilku osobom. Powtarza豉 si opinia, 瞠 wszystkie te zespo造 s potwornie wt鏎ne. Zrzynaj od kogo si da. Ostatecznie wi璚 zdecydowa貫m, 瞠 瘸den z nich nie pojedzie z nami w tras.

TR: Wiemy, 瞠 przed laty, gdy zaczyna貫 karier, du篡 wp造w wywar na ciebie nurt New Wave of British Heavy Metal, zw豉szcza zesp馧 Angel Witch. Czy m鏬豚y powiedzie co wi璚ej na ten temat?

DM: Tak, to prawda. Muzyka Angel Witch mia豉 na mnie wp造w. Ale gdybym mia szczerze powiedzie, kt鏎y z zespo堯w New Wave of British Heavy Metal zainspirowa mnie najbardziej, wskaza豚ym raczej Diamond Head. Jednak ca貫 to zjawisko nie odcisn窸o si na mojej muzyce a tak bardzo. AC/DC to dla mnie na przyk豉d wa積iejsza grupa ni Diamond Head. A gdyby軼ie zapytali mnie o artyst闚, kt鏎zy wywarli na mnie rzeczywi軼ie najwi瘯szy wp造w, wymieni豚ym Led Zeppelin i the Beatles. My郵, 瞠 fascynacja ich muzyk w znacznym stopniu t逝maczy ten rodzaj melodyjno軼i, jaki cechuje utwory Megadeth. Natomiast klimat naszej tw鏎czo軼i, cala buta i agresja, jakie w niej s, maj swe 廝鏚這 w punku, bo i punk zawsze mnie poci庵a.

TR: Czy to prawda, 瞠 na pocz徠ku Megadeth chcia貫 zaanga穎wa do grupy Seana Harrisa, wokalist Diamond Head?

DM: Tak, to prawda. Jednak瞠 Sean mieszka w Anglii, a my mieszkali鄉y w Stanach. I jako nic z tego nie wysz這. No a poza tym wypr鏏owali鄉y wtedy kilku innych wokalist闚. I wszyscy okazali si strasznymi fiutami. Ka盥y by jak kula u nogi. Zdecydowa貫m si wi璚 nie anga穎wa jeszcze jednej osoby, a zachowa sk豉d czteroosobowy [i samemu zacz望 酥iewa - przyp. red.]. W czw鏎k zreszt funkcjonuje si o wiele 豉twiej ni w pi徠k. Je郵i chcesz na przyk豉d podzieli szmal, to najpierw rozk豉dasz go na dwie kupki, a potem ka盥 kupk znowu na dwie. [鄉iech]. A gdy jest pi耩 os鏏, robi si ta bardziej skomplikowane. Wiecie, dolar dla mnie i dolar dla ciebie, dwa dla mnie i 瘸den dla ciebie. [鄉iech] Taaak... Sean to 鈍ietny wokalista. Ale koncepcja zespo逝 uleg豉 zmianie.

TR: W jednym z wywiad闚 powiedzia貫 o pocz徠kach Megadeth: "To by造 moje diabelskie dni. By貫m wtedy typem faceta, kt鏎y dawa w 篡喚, wypala funta trawy, opr騜nia butelk tequili, a nast瘼nie wsiada do samochodu, 瞠by si przejecha". Jak kto taki by w stanie stworzy ca陰 t 鈍ietn muzyk, kt鏎a zmieni豉 oblicze metalu?

DM: Jak to by這 mo磧iwe? Nie mam poj璚ia! [鄉iech] Zastanawiam si jednak, czy to na pewno moje s這wa, poniewa ja nienawidz tequili. Gdybym powiedzia "w鏚ka" - w porz康ku, poniewa lubi w鏚k. M鏬豚ym te wymieni koniak, bo koniak to m鎩 ulubiony trunek. Chocia gdy kto proponuje, 瞠 postawi mi drinka, zawsze wybieram w鏚k Axel. To najdro窺zy alkohol - kieliszek kosztuje jakie pi耩dziesi徠 dolc闚. Gdy wi璚 jestem gdzie w knajpie i podchodzi fan ze s這wami: "Czy pozwolisz, 瞠 postawi ci kolejk?", odpowiadam: "W porz康ku". Przywo逝j kelnera, prosz o dwa kieliszki w鏚ki Axel, jeden dla niego, drugi dla siebie, wypijam sw鎩 i wychodz. Go嗆 zostaje przy barze, w ko鎍u jednak nadchodzi moment, kiedy podaj mu rachunek. Widzi, 瞠 kolejka ze mn kosztowa豉 go pieprzone sto dolar闚 i, jak s康z, trafia go szlag. Ale mnie ju tam od dawna nie ma. [鄉iech] Jak to mo磧iwe, 瞠 uda這 mi si wtedy stworzy ca陰 t muzyk? Rzecz chyba w tym, 瞠 muzyka jest czym, co tkwi gdzie bardzo g喚boko we mnie. Je郵i zdarza mi si zapali traw, da w 篡喚 czy upi si - nie odbija si to na muzyce, kt鏎 tworz. Muzyka zawsze jest owocem tego mnie, kt鏎ym jestem naprawd. Cokolwiek bym za篡 spo鈔鏚 wszystkich tych 鈍i雟tw, kt鏎e wprawiaj cz這wieka w inny stan - nie ma to wp造wu na muzyk Mo瞠 oczywi軼ie mie wp造w na moj karier. Je郵i wyjdziesz nawalony na scen, na pewno nie zagrasz tak, jak potrafisz. Je郵i pijesz czy 熜asz, podupadasz na zdrowiu i nie jeste w stanie koncertowa tak cz瘰to, jak by chcia. I tak dalej, i tak dalej. Ale jest te druga strona. Je郵i prowadzisz rozrywkowy tryb 篡cia, przybywa ci fan闚, bo fani chcieliby, by z nimi balangowa i pi, a fanki marz o tym, by je posuwa. A takie rzeczy robi si wtedy, gdy cz這wiek si bawi. No i czy nie jest to jedna z najwi瘯szych przyjemno軼i, jakie wi捫 si z graniem rocka? Cipki, narkotyki i alkohol.

TR: Peace Sells... But Who's Buying? uwa瘸 si za arcydzie這 thrashu. Jak my郵isz, co uczyni這 t p造t czym tak niezwyk造m?

DM: Nie mam poj璚ia! Chyba nie ma odpowiedzi na to pytanie. Jedno nie ulega w徠pliwo軼i. W tym czasie by貫m nadal wkurwiony tym, 瞠 zesp馧, w kt鏎ym gra貫m wcze郾iej [chodzi o Metallik - przyp. red.], wykorzysta moj muzyk. I ta w軼iek這嗆 znalaz豉 uj軼ie w utworach Megadeth. Ale szczerze m闚i帷, mieli鄉y cholerne szcz窷cie. To by這 w innych czasach. I przemys fonograficzny byt jeszcze na tyle otwarty, 瞠 got闚 by przyj望 co takiego. Muzyk, kt鏎ej opr鏂z nas nie gra prawie nikt.

TR: W okresie Peace Sells... But Who's Buying? si璕n瘭i軼ie po klasyczny utw鏎 bluesowy, "I Ain't Superstitious" Williego Dixona. Jaki wp造w wywar blues na tw鏎czo嗆 Megadeth?

DM: Ca豉 ta muzyka - rock'n'roll, hard rock, heavy metal - ma swe 廝鏚這 w bluesie. Bo w bluesie zasadniczo chodzi o to, by da wyraz uczuciom, kt鏎e tob targaj. Co prawda wielu artyst闚 heavymetalowych, tworz帷ych 鈍ietn muzyk, wy酥iewuje straszne bzdury. We幟y cho熲y Ronniego Jamesa Dio. Teksty, kt鏎e pisze, to zwyk貫 g闚no. Wszystkie te g這dne kawa趾i o smokach i innym pieprzonym 鄉ieciu... Kogo to obchodzi? Czy kt鏎y z was widzia kiedy smoka? Nie? Ja te nie. I naprawd nie potrafi si przej望 historyjkami Ronniego o smokach. Je郵i natomiast ja 酥iewam o tym, 瞠 wielu osobom z mojego otoczenia nie mog zaufa, to taki tekst przem闚i i do was. Jestem bowiem pewien, 瞠 i wy zetkn瘭i軼ie si z tym problemem. Nigdzie przecie nie brakuje ludzi, kt鏎ym nie mo積a zaufa. Albo gdy 酥iewam o tym, 瞠 nie zawsze jestem sob, nie zawsze jestem szczery, to i ten tekst trafi do was, bo bez w徠pienia i was co takiego dr璚zy. Gdyby bowiem 瘸den z was nigdy nie sk豉ma, nie byliby軼ie istotami ludzkimi. I tylko taka muzyka, kt鏎a jest wyrazem uczu, rzeczywi軼ie ma szans przem闚i do ludzi. Dlatego blues jest dla nas wa積y, dlatego by dla nas wa積y na samym pocz徠ku Megadeth. Ka盥e solo Angusa Younga jest oparte na skali bluesowej. Ka盥e pieprzone solo, jakie gra, jest oparte na tej samej skali. I to samo dotyczy mojego grania. Co prawda Marty Friedman nie trzyma si tylko skali bluesowej, a stosuje wiele innych. Ale Marty jest facetem, kt鏎ego fascynuje muzyka z r騜nych stron 鈍iata, chocia瘺y muzyka azjatycka, kt鏎a mnie osobi軼ie g闚no obchodzi. Marty'emu mo瞠sz powiedzie: "Hej, zagraj - powiedzmy - co w stylu Mahavishnu!" l zaraz us造szysz: ding-ding-ding-ding-dang-dang-ding-ding. [鄉iech] "Dobra, wystarczy. Przepraszam, 瞠 prosi貫m". [鄉iech] Tak, dla mnie blues by bardzo wa積y, poniewa pom鏬 mi jako muzykowi si okre郵i - zrozumie, 瞠 w muzyce chodzi o uczucia.

TR: Utw鏎 "In My Darkest Hour" z p造ty So Far, So Good... So What! uwa瘸 si za rodzaj ho責u dla Cliffa Burtona. Czy Cliff by twoim bliskim przyjacielem? Jakim by cz這wiekiem?

DM: Bardzo si zbli篡li鄉y do siebie w czasach, gdy gra貫m w Metallice. James i Lars mieszkali wtedy u jednego go軼ia w San Francisco. A ja wynajmowa貫m pok鎩 u jego babki za miastem. I Cliff codziennie rano przyje盥瘸 po mnie i podwozi mnie na pr鏏y. Mia tak okropn p馧ci篹ar闚k. Cuchn窸o w niej spalinami, 瞠 wytrzyma nie by這 mo積a. Ale na nic innego nie by這 go sta. Byli鄉y wtedy naprawd biedni. 砰li鄉y nadziej, 瞠 kiedy si przebijemy. Chocia jednak Cliff by bez grosza, mia przy sobie zawsze trawk. Wyj徠kowe 鈍i雟two. Nie da這 si tego pali. A 貫b p騧niej p瘯a z b鏊u. Ale mo積a by這 na chwil odlecie. No wi璚 je寮zili鄉y razem na pr鏏y i z powrotem, palili鄉y trawk i s逝chali鄉y Lynyrd Skynyrd. Cliff katowa mnie nagraniami Lynyrd Skynyrd. A ja my郵a貫m sobie: "Jak ja nienawidz tych pieprzonych Po逝dniowc闚!" [鄉iech] Z Lynyrd Skynyrd wi捫e si zabawna anegdota. Na jednej z pr鏏 pracowali鄉y nad utworem "The Four Horsemen". Nagra貫m go p騧niej z Megadeth, ale pod innym tytu貫m - "Mechanix". Oni te go nagrali, ju beze mnie, ale dok豉dnie w takiej wersji, jak razem przygotowali鄉y na pr鏏ach. No wi璚 pracowali鄉y nad "The Four Horsemen". I w pewnej chwili Lars powiedzia: "Chcia豚ym, 瞠by w 鈔odku zagra co naprawd melodyjnego". Odpar貫m: "W porz康ku". I zagra貫m "Sweet Home Alabama" [najbardziej znany utw鏎 Lynyrd Skynyrd - przyp. red.]. Lars na ta: "Cholera! to by這 鈍ietne!" a ja pomy郵a貫m sobie tylko: "Nigdy nie zgadniesz, co to jest". [鄉iech] Odegra貫m melodi, kt鏎ej codziennie musia貫m s逝cha w drodze na pr鏏y. A kilka lat p騧niej, ju po rozstaniu z Metallik, siedzia貫m w domu w Las Angeles, gdy zadzwoni kto z Megaforce Records i zapyta, czy ju s造sza貫m. A ja na to: "Czy s造sza貫m o czym?" No i go嗆 powiedzia mi, 瞠 ich autobus rozwali si w Europie, Cliff zgin掖, a Lars ma z豉man nog czy co takiego. Bardzo mnie to przygn瑿i這. Wzi掖em wtedy gitar, zacz掖em gra i tak narodzi si utw鏎 "In My Darkest Hour". Tekst nie ma nic wsp鏊nego z Cliffem. Ale muzyka powsta豉 w dniu, w kt鏎ym umar. To bardzo poruszaj帷y utw鏎. Wiem, 瞠 wiele os鏏 go lubi. To chyba jedna z najlepszych rzeczy; jakie stworzyli鄉y. Wiele os鏏 znajduje w tym kawa趾u odbicie w豉snych odczu...

TR: Album Rust in Peace by punktem zwrotnym w karierze Megadeth. W sk豉dzie pojawili si wtedy Marty Friedman i Nick Menza. Ty w豉郾ie uwolni貫 si od narkotyk闚...

DM: Rust in Peace to 鈍ietna p造ta. Ale Marty zagra na niej w豉軼iwie tylko sol闚ki. Nie zagra 瘸dnych partii gitary rytmicznej. Gdy do陰czy do zespo逝, wszystkie utwory by造 ju napisane i jedyne, co m鏬 zrobi, to w豉郾ie doda troch sol闚ek. W Countdown to Extinction jego wk豉d by znacznie wi瘯szy. A i jego sol闚ki nabra造 innego charakteru. Powiedzia貫m mu wtedy: "Marty, czy wiesz, czego oczekuj od twoich sol闚ek? Zanim zaczniesz gra, przeczytaj uwa積ie tekst utworu, spr鏏uj si w niego wczu, a nast瘼nie zagraj na gitarze to wszystko, o czym 酥iewam". I dlatego jego sol闚ki sta造 si czym tak niesamowitym. Marty bowiem wygrywa na gitarze to wszystko, o czym m闚i teksty. Je郵i za chodzi o Nicka, to pracowa ju z nami wtedy od jakiego czasu jako technik od b瑿n闚. Ale nasz poprzedni perkusista [Chuck Behler - przyp. red.] mia powa積y problem z narkotykami. I wiadomo by這, 瞠 b璠ziemy si musieli go pozby. Zdecydowali鄉y wi璚, 瞠 gdy tylko co spieprzy, perkusist zostanie Nick. Czekali鄉y na odpowiedni moment, by dokona tej zmiany. A p騧niej w tr鎩k - ja, Dave i Nick - zorganizowali鄉y przes逝chania dla gitarzyst闚. I gdy pojawi si Marty, zesp馧 by znowu w komplecie...

TR: Podczas trasy towarzysz帷ej p造cie Countdown to Extinction przedawkowa貫 valium i by貫 bliski 鄉ierci. W wywiadzie dla pisma "RIP" powiedzia貫 p騧niej, 瞠 chcia貫 wtedy zerwa z muzyk. Co si wtedy sta這?

DM: My郵, 瞠 jedn z przyczyn tego, co si wtedy wydarzy這, by fakt, i nasz 闚czesny mened瞠r okaza si oszustem. Ograbi nas z masy pieni璠zy. Nawet w ostatniej chwili, gdy mieli鄉y si go ju pozby, zd捫y ukra嗆 nam pi耩set sze嗆dziesi徠 tysi璚y dolar闚. To kupa forsy. Nie wiem, czy kiedykolwiek widzieli軼ie tak g鏎 szmalu na w豉sne oczy. Gdy si o tym dowiedzia貫m, chcia貫m faceta zabi. M闚i powa積ie. By貫m got闚 pozbawi go 篡cia! I zapewniam was, je郵i cz這wiek si czym zajmuje i to zaj璚ie doprowadza go do takiego stanu, 瞠 jest got闚 kogo zamordowa, naprawd traci ochot, by nadal to robi. A te pi耩set sze嗆dziesi徠 tysi璚y to nie wszystko! Facet wp豉ci dwadzie軼ia tysi璚y na fundusz dla ofiar trz瘰ienia ziemi w Kobe w Japonii. Tylko 瞠 ja nie jestem pieprzonym Japo鎍zykiem! I mam gdzie Kobe! Wyj掖 dwadzie軼ia tysi璚y dolar闚 z mojej kieszeni i da Japo鎍zykom. Co za cholerny kretyn! Gdybym by Japo鎍zykiem, albo mia krewnych w Japonii, albo chocia pieprzy jak捷 Japonk - spojrza豚ym na to inaczej. Ale nic z tych rzeczy! A go嗆 lubi rozdawa nasze pieni康ze. Wp豉ci kolejne siedemdziesi徠 tysi璚y na jaki cel charytatywny w Stanach, nast瘼ne sze嗆dziesi徠 na inny cel, i tak dalej. A ja 豉pa貫m si za g這w i zastanawia貫m si, jak go powstrzyma. A miara przebra豉 si, gdy pojechali鄉y do Brazylii na festiwal Rock of Rio. Facet przywi霩 ze sob dziewczyn. I ta jego dziewczyna chcia豉 si ze mn pieprzy. Ja natomiast zupe軟ie nie mia貫m na to ochoty. Panna mia豉 obwis貫 cycki. A jak ja m闚i "obwis貫 cycki", to znaczy, 瞠 mia豉 naprawd obwis貫 cycki. 疾by tylko to! Wielki nos, sztuczne z瑿y z przodu, potw鏎, jakich ma這. I na dodatek karze貫k. Moja 穎na jest wysok, zgrabn, b喚kitnook blondynk z wielkim biustem. Dla mnie to w豉郾ie jest uosobienie kobiecego pi瘯na. A nie jakie pieprzone niewyro郾i皻e prosi z nosem jak kartofel i sztucznymi z瑿ami. No wi璚 gdy to prosi powiedzia這, 瞠 chce si ze mn pieprzy, odpowiedzia貫m: "Nie". A potem poszed貫m do go軼ia i ostrzeg貫m go: "Uwa瘸j na t ma陰, bo si do mnie przystawia". A on: "Czy瘺y?" I polecia do niej, zapyta, czy to prawda. A ona oczywi軼ie wypar豉 si w 篡we oczy: "Ale on k豉mie! to on mnie napastowa!" No i facet uwierzy jej. Czy mo瞠cie to sobie wyobrazi? R騜nica mi璠zy t ma陰 i moj 穎n jest mniej wi璚ej taka jak mi璠zy cuchn帷, rozpadaj帷 si p馧ci篹ar闚k Cliffa Burtona i Mercedesem. A facet uwierzy jej! Absurd! Taaak. Nie by to najlepszy okres w moim 篡ciu.

TR: W Polsce bardzo podoba豉 si p造ta Countdown to Extinction. Czy i dla ciebie ma ona jakie szczeg鏊ne znaczenie!

DM: O tak! Ale musz powiedzie, 瞠 potwornie si nad ni namordowali鄉y. W tym czasie bowiem stali鄉y si strasznie krytyczni wobec samych siebie. Za wszelk cen chcieli鄉y wtedy nagra najlepsz p造t, na jak nas sta. Po trasie Rust in Peace zrobili鄉y sobie przerw, ale zaraz potem zabrali鄉y si do roboty i grzebali鄉y si z tym szmat czasu. Dzi uwa瘸m, 瞠 mieli鄉y wtedy w sobie zbyt wiele samokrytycyzmu. Ci庵le na przyk豉d sprawdzali鄉y str鎩 gitar, aby ka盥y d德i瘯 zabrzmia dok豉dnie tak jak powinien. Gdy dzi wspominam t sesj, my郵 sobie, 瞠 wtedy nam odwali這. Ze鈍irowali鄉y. W muzyce nie perfekcja jest przecie najwa積iejsza. Tak. Co mi wtedy odbi這.

TR: Dave, z ok豉dek p造t Megadeth znikn窸a posta Vica Rattleheada. Dlaczego?

DM: To nieprawda. Na Youthanasia Vic pojawia si, co prawda nie na przedniej ok豉dce, a gdzie w 鈔odku. Je郵i za chodzi o Cryptic Witings, nie ma go na ok豉dce, ale jest w komiksie "Tales of Cryptic Writings", kt鏎y w Stanach ukaza si r闚nocze郾ie z p造t i kt鏎y ilustruje wszystkie utwory, jakie si na niej znalaz造. A dlaczego nie ma go na samej p造cie? Rozmawia貫m przed chwil z Bruce'em Dickinsonem. I jego poprzedni zesp鏊, Iron Maiden, dobrze zna ten problem, nie potrafi bowiem uwolni si od Eddiego i umieszcza go na ok豉dce ka盥ej kolejnej p造ty. Pojawia si jednak pytanie, ile jeszcze razy mo積a zrobi z Eddiego jakiego pieprzonego robota. Moim zdaniem to ju nie ma sensu. Dlatego uwa瘸m, 瞠 Bruce post徙i s逝sznie odchodz帷 z Iron Maiden, poniewa jest bardzo utalentowanym artyst i szkoda by by這, aby marnowa si w zespole, kt鏎y sam zap璠zi si w kozi r鏬, co dobrze ilustruje jego stosunek do Eddiego. My na pewno nie b璠ziemy malowa Vica na ka盥ej kolejnej p造cie Megadeth, uwa瘸my bowiem, 瞠 od pewnego momentu by這by to g逝pie. I staramy si, by ludzie kupowali p造ty Megadeth dla muzyki, a nie dla ok豉dki. Je郵i natomiast kto chce sobie poogl康a Vica, mo瞠 kupi komiks, w kt鏎ym jest go pe軟o. Panowie, ludzie nie kupuj naszych p造t dlatego, 瞠 chc pieprzy Dave'a Ellefsona, ani nie kupuj ich dlatego, 瞠 na ok豉dce jest jaka czaszka. Wi瘯szo嗆 naszych fan闚 kupuje je, poniewa lubi nasz muzyk. Co wi璚ej, cz窷 z nich nie ma ochoty ogl康a 瘸dnych czaszek.

TR: Recenzenci pism metalowych zarzucali muzyce z Youthanasia, 瞠 jest za ma這 agresywna. Co s康zisz o tej opinii?

DM: Niech si pieprz!

TR: W jednym z wywiad闚 powiedzia貫, 瞠 dawniej przejmowa貫 si tym, co na temat Megadeth pisze prasa, ale p騧niej przesta這 ci to obchodzi. Co wp造n窸o na t zmian?

DM: Je郵i znacie p造ty Megadeth, wiecie, 瞠 ka盥a z nich podczas drugiego s逝chania wydaje si lepsza ni podczas pierwszego. A gdy wraca si do niej po raz kolejny, zawsze s造szy si co wi璚ej. Z Megadeth jest tak jak z Led Zeppelin czy Pink Floyd. W tej muzyce odkrywa si coraz wi璚ej nowych element闚. To nie tak jak z AC/DC. Je郵i si璕a si po p造t AC/DC, za pierwszym razem s造szy si wszystko. Tam nie ma 瘸dnych niuans闚. Nie ma schowanych dogrywek basu, schowanych partii gitary rytmicznej, schowanych sol闚ek. Jest gitara solowa, gitara rytmiczna, bas, b瑿ny i facet, kt鏎y 鈍ietnie 酥iewa. To wszystko. I ja s造sz to wszystko od pierwszego razu. Z muzyk Megadeth jest inaczej. Trzeba pos逝cha jej po raz drugi, trzeci i czwarty, 瞠by j doceni. Tymczasem wi瘯szo嗆 ludzi pisz帷ych recenzje s逝cha p造ty tylko raz. I zapewniam was, 瞠 gdyby zadali sobie trud pos逝chania jej jeszcze kilka razy, ich ocena by豉by bardziej pozytywna. A poza tym dla mnie recenzje nie maj 瘸dnego znaczenia, poniewa nastawienie wi瘯szo軼i krytyk闚 jest takie, 瞠 musz posieka p造t w drobny mak albo przynajmniej troch na ni ponarzeka.

TR: Gdy nagrywali軼ie p造t Countdown to Extinction, urodzi ci si syn. Bruce Dickinson zwierzy si nam, 瞠 to, co prze篡 uczestnicz帷 w narodzinach swoich dzieci, zrobi這 z niego lepszego 酥iewaka. Czy i na ciebie jako muzyka do鈍iadczenie ojcostwa mia這 jaki wp造w?

DM: Nie s康z, bym kiedy osi庵n掖 jako 酥iewak poziom Bruce'a. Jedno wiem na pewno. Przyjemnie jest patrze, jak rodz si dzieci. Lubi to miejsce, z kt鏎ego wyskakuj. [鄉iech] A m闚i帷 bardziej serio - to naprawd ekscytuj帷e by przy narodzinach nowego 篡cia. Nie tylko przy narodzinach dzieci. Ja bardzo lubi patrze, jak rodz si szczeni皻a. Nie jestem pewien, czy narodziny szczeni徠 maj t sam symbolik co narodziny dzieci. Ale te niewiele wiem o narodzinach dzieci. O ile mi wiadomo, mam tylko jedno dziecko.

TR: Na koniec naszej rozmowy pytanie dotycz帷e pewnej zabawnej historii z przesz這軼i Megadeth. Podobno kilka lat temu gdzie w okolicy Canterbury w Anglii rabusie napadli na ci篹ar闚k, kt鏎a wioz豉 osiemna軼ie tysi璚y waszych koszulek i zabrali wszystkie co do jednej. Czy znasz jakie szczeg馧y?

DM: Nie mam poj璚ia, jak to by這. Ale bez w徠pienia facet, kt鏎y pozwoli sobie zabra osiemna軼ie tysi璚y koszulek, to jaki kretyn Czy zdajecie sobie spraw, ile to by這 pude? M鎩 Bo瞠! Co najmniej ze sto. Wyobra嬈ie to sobie! Kto musia przenie嗆 sto wielkich pude z jednego samochodu do drugiego. I nawet je郵i wymachiwa broni, na pewno by豉 jako sposobno嗆, 瞠by mu si wymkn望 i zadzwoni na policj. A swoj drog na choler im by這 osiemna軼ie tysi璚y koszulek? Pewnie nie znosz ich do ko鎍a 篡cia!


Dave cz這wiek, Mustaine artysta :: Pr鏏a ognia :: Thrash in Peace :: Godzilla kontra Megadeth :: S豉wny zesp馧 :: Podekscytowany rudy rydz :: Ig造 i szpilki :: Dar :: Megadeth - Ryzyko? :: Heroina rz康zi豉 mn i Megadeth :: Bohater :: Arogancki Amerykanin :: Spr鏏uj zaskar篡 Capitol Records :: Uk豉d Warszawski :: Znowu w siodle :: Ka盥y ma prawo do wyra瘸nia w豉snych opinii :: Twarz w twarz z... Megadeth :: Troch uderzy這 mi do g這wy

Megadeth.rockmetal.art.pl
Wywiady | Strona g堯wna | Z powrotem na g鏎 | Napisz do nas